emmainpraag.reismee.nl

Veel bezoek, weekendjes Nederland en Berlijn

Ten eerste, ik raad reismee.nl aan niemand aan om een reisblog bij te houden. Het is zeer makkelijk te gebruiken maar om de haverklap ligt de site eruit waardoor ik af en toe niks kon posten. Verder geen excuses natuurlijk, ik was zelf ook te lui om m'n blog goed bij te houden. Nu moet ik dus een veel te groot aantal weken in één verhaaltje stoppen, maar ik ga het toch proberen, want volgens m'n ouders heb ik veel lezers... Maar goed, dat zou ik ook tegen m'n dochter zeggen :P

Goed, waar was ik geëindigd? Ik denk dat ik ongeveer 7 weken terug in de tijd moet. Op 12 oktober kon ik eindelijk Toby ophalen van het vliegveld, ontzettend fijn om elkaar weer te zien. Hij was al een keer een week in Praag geweest, dus dit weekend stond vooral in het teken van veel drinken, veel eten, en in de zon chillen, aangezien het echt prachtig weer was! We zijn ook nog gaan stappen met een vriend van Toby uit Praag, was ook heel leuk :) Dit weekend hebben we ook een super mooi restaurant op een dakterras gevonden, met uitzicht op het oude stadsplein van Praag, een hele bijzondere plek.

Tot dan toe was ik eigenlijk nog amper aan het studeren, af en toe wat lezen voor een college, maar intens was het zeker niet. Eigenlijk was het nog allemaal één grote vakantie! Ik moest die week wel een klein beetje aan de slag, want de week erop zouden papa en mama en Anneloes komen! Ik was van plan die week niet echt te studeren, dus ik moest een klein beetje op voor werken. Op zaterdag middag kwamen ze aan, en ze hadden ook een heleboel winter kleding voor mij mee :D Dus toen was ik dubbel blij. Ik heb bijna de hele week bij hen in hun appartement gelogeerd, was namelijk heel erg mooi en goed in het centrum. We zijn die week erg veel uit eten geweest, aangezien dat vergeleken met Nederland echt ontzettend goedkoop is. Op maandag was ik jarig, en na een verjaardagsontbijt zijn we naar Theresienstadt (oftewel Terezín in het Tsjechisch) gereden. Dit Nazi kamp was nog niet eens een uurtje rijden van Praag af, en het is vooral bekend om de rol als ‘propaganda kamp' die het vervulde. Hier werd propaganda gemaakt waaruit voor de rest van de wereld moest blijken dat Joden daar een soort vakantie hadden. Deze filmpjes hebben we ook gezien, met beelden en tekeningen ernaast waaruit bleek hoe het in werkelijkheid was, dat was best heftig om te zien. Verder deed het dorp (want dat is het nu) ons erg ouderwets aan, de mensen die er rondliepen zagen eruit alsof ze in de tijd waren blijven hangen. Eind van de middag reden we weer naar Praag, waar we lekker taart hebben gegeten en uit eten zijn geweest :) De volgende dag zijn we vroeg opgestaan om de burcht te bezichtigen, want aan het einde van die middag zou Anneloes jammer genoeg alweer naar huis vliegen in verband met tentamens. Op donderdag kwamen Pieter en Isabeth ook nog op bezoek! Op vrijdag hebben we dus gezellig met z'n 5en de stad gezien, en 's avonds uiteraard eten bij het dakterras restaurant als afsluiter van de week, want de volgende ochtend zouden papa en mama alweer naar huis rijden. Toen we op zaterdag wakker werden was het aan het sneeuwen!! Ik was heel erg blij, maar m'n ouders niet echt aangezien ze in Tsjechië en Duitsland op weg naar huis nogal veel last van de sneeuw hadden. Gelukkig voor hen was het in Nederland weer normaal weer. Op zaterdagavond ben ik met Pieter en Isabeth naar een klassiek concert geweest, was echt verrassend leuk, vooral omdat er veel bekende stukken werden gespeeld wat echt heel indrukwekkend was om te horen. Ook was het leuk omdat het in het Rudolfinum was, een supermooi concert gebouw aan de rivier dat bekend staat om de goede akoestiek. Wel in een kleinere zaal van het gebouw, maar dat mocht de pret niet drukken. De volgende dag hebben we nog een heleboel van de stad gezien, en voor ik het wist was iedereen alweer naar huis...

Vanaf die week begon de studie een beetje op gang te komen, ik moest namelijk beginnen aan 4 papers die op het programma staan dit semester. Ook kwamen er wat midterms aan, tentamens halverwege het semester die gelukkig meestal niet al te zwaar meetellen voor je cijfer. Die 2 weken vlogen echt voorbij, met dus studeren maar vooral heel veel feestjes en gezelligheid :)

Op 9 november was het weer tijd om op reis te gaan, deze keer met de bestemming Amsterdam!!! Ik had ontzettend veel zin om weer eventjes in Nederland te zijn en iedereen te zien. Op vrijdag kwam ik aan in Amsterdam, en ik kon meteen door naar het afstudeer feest van Toby, de reden waarom ik juist dat weekend had gekozen om naar Nederland te gaan. Dat was een hele leuke avond, en ik was heel erg blij dat ik er bij was :) De volgende dag gingen we met een lichte kater op weg naar Hoogkarspel, naar m'n ouders toe. 's Avonds gingen we ouderwets eten en borrelen in Hoorn met m'n vriendinnen. De volgende ochtend werd eindelijk m'n haar weer geverfd en geknipt, waar ik Florien heel dankbaar voor ben ;) Ook kwam er nog een heleboel familie naar ons toe, heel gezellig. Dit weekend ging super snel voorbij, want 's avonds ging ik alweer op weg naar Schiphol.

Die week erop was het nog steeds redelijk druk met school, vooral omdat ik elke keer alle weekenden vol prop met reisjes en mensen die me komen opzoeken. Maar ondanks dat is het hier totaal niet moeilijk om afleiding te krijgen als je daar aan toe bent, zoveel feestjes zijn er voor Erasmus studenten. Het weekend erna, op 17 november, begon weer een lekker vol gepropt weekend, ik ging namelijk op bezoek bij Francine in Berlijn :D Ook sloten Jip en Kelly aan vanuit Nederland. We hebben super veel gedaan, ik denk dat de foto's wel genoeg zeggen. En mijn winkel behoefte was ook weer een beetje geholpen, dat is namelijk in Praag lang niet zo leuk als in Amsterdam :( Maar gelukkig in Berlijn wel, dus dat was top!

Na dit weekend begon iedereen hier zich een beetje te realiseren dat onze tijd hier er al bijna op zit. Het semester was redelijk kort, maar toch is het nog sneller gegaan dan verwacht. De routine komt er ook verrassend snel in, veel feestjes iedere week, een beetje studeren, en volgepropte weekenden. Er zijn ook nog een aantal dingen die ik nog wil doen in Praag, waar ik maar snel aan moet beginnen. Maar eerst was het afgelopen weekend nog tijd voor een weekend met Jente!! Ze kwam uit Wenen over naar Praag met de bus, ze was er vrijdagavond. Toen was het tijd om eens goed bij te kletsen met lekkere wijn bij een wijnproeverij. Daarna gingen we door naar een club waar heel veel mensen van de universiteit waren, voor zover ze niet de stad uit waren voor het weekend. De club viel een klein beetje tegen, maar toch was het erg gezellig door alle mensen die er waren :) De volgende ochtend wilden we eigenlijk naar café Louvre, waar ze een super goed en goedkoop ontbijt serveren, maar daar waren we een beetje te moe voor. Eerst zijn we dus nog even blijven slapen, maar uiteindelijk wel opgestaan omdat we zagen dat het een super mooie dag was. Ik heb Jente alle highlights van de stad laten zien, op zaterdag hebben we onder andere de burcht gezien, en natuurlijk de Karelsbrug. 's Avonds kwamen we zo'n beetje toevallig op het idee om op het dakterras te gaan eten, en daarna waren we met een hele groep Zweden in de kroeg. Zij gingen allemaal nog door naar een club, maar wij zijn naar huis gegaan omdat we ontzettend moe waren. De volgende dag waren we wel fit genoeg om bij Louvre te ontbijten :) De rest van de dag hebben we nog meer sightseeing gedaan, zoals de John Lennon wall en de Joodse wijk. Maar het hoogtepunt was het beklimmen van één van de wachttorens bij de Karelsbrug, echt een aanrader voor iedereen. Na een late lunch heb ik gister om 18 uur Jente weer op de trein gezet.

Nu is eigenlijk echt een beetje de laatste etappe van het semester ingegaan, op de universiteit zijn we al aan het bespreken wat we in de laatste colleges gaan doen en wanneer we precies tentamens hebben. Ook komt vanaf nu alleen nog Toby nog één weekend op bezoek, en op 21 december vlieg ik alweer naar huis! Maar ik beloof dat ik niet lui zal zijn en voor die tijd nog een verhaaltje zal plaatsen.

In ieder geval kan ik nu al zeggen: tot snel!
xx Emma

Reacties

Reacties

Caroline

Hai Em!
Wat een leuk te lezen verhaal, dus niet voor niets getypt! Iig 1 iemand die hem leest haha. Je vermaakt je dus goed! Geniet er nog even van, en tot de 21e :)

Liefs, Car

Emma

Haha gelukkig, daar ben ik blij om :D Ik vermaak me zeker, op zich ook wel jammer dat het zo snel alweer voorbij is, maar ik kom zeker nog wel terug in Praag!

Tot snel! xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!